Najlepsze wyniki

Najlepsze wyniki

czwartek, 26 czerwca 2014

IKE czerwiec 2014

Część druga podsumowania czyli konto IKE.

Stan na 21 06 2014


Tym razem nie zdzierżyłem dalszego czekania na to, co wymyśli zarząd 4FM i pod koniec maja przy cenie 12 PLN definitywnie rozstałem się ze spółką. Ostatni kwartał rynek spędził w radosnej konsolidacji, co też widać w stanie portfela - ciągną go w zasadzie dywidendy i obligacje. Z tych ostatnich zresztą zaraz pozbędę się RCPGE10215, który do 21 czerwca b.r. zrealizował już większość swojego potencjału (max cena za papier nie powinna być wyższa niż 1150 PLN). Gdybym przytrzymał ten papier do wygaśnięcia mógłbym liczyć na dodatkowe 29 PLN na każdą posiadaną sztukę. Ponieważ stopa zwrotu na poziomie poniżej 3% w skali 8 miesięcy jest porównywalna z lokatami, zatem nie widzę powodu aby te certyfikaty dalej trzymać. Przy pogłębiającej się korekcie na polskim rynku rozważę powrót do PKO BP, aczkolwiek tegoroczna dywidenda jest sporym rozczarowaniem poza tym mam już pewną ekspozycję na ten papier poprzez certyfikat RCPKO11214. Ze spółek dywidendowych w zasadzie nie widzę ciekawych ofert - obecnie jedyne czemu się przyglądam, to Kęty. I to jest duży problem jeżeli chodzi o polski rynek. Z założenia konto IKE miało być przeważone spółkami dywidendowymi - niestety na chwilę obecną ponad 40% portfela (wagowo) stanowią akcje spółek nie płacących dywidendy. Oczywiście przyznaję się bez bicia, że traktuję nasz rynek bardzo po macoszemu i nie poświęcam mu zbyt dużo czasu, więc gdyby ktoś miał ciekawą sugestię na radosnego płatnika, to mogę nawet rozważyć analizę takiego papieru na blogu :)

17 komentarzy:

  1. Forte wydaje się rozsądnym wyborem do fundamentalnego portfela, dywidenda w tym roku juz byla niestety 1,5zł (ok.3%)

    OdpowiedzUsuń
  2. Polecam ATM Grupa i Lena , co roku płaca dywidendę

    OdpowiedzUsuń
  3. Hmm, ok rozważę analizę albo Leny albo Forte. ATM jak na moje gusta płaci jeszcze zbyt mało regularnie

    OdpowiedzUsuń
  4. Hej Bartku,

    jak się zapatrujesz na Peixin? Emisja się nie powiodła a szkoda. Wskaźnikowo spółka super. Plan inwestycyjny pewnie wykona zwiększając zadłużenie oraz rozkładając go na dłuższy okres. Oby tylko nie odpuścili sobie relacji inwestorskich...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hej, no wiesz. Mam PEXa 1% portfela i nie zamierzam sprzedawać ani dokupować na razie. Jest bardzo tanio ale bardzo tanio z pewnych powodów. Tak więc widzę potencjał w tej spółce ale niestety musi ona pokazać bardzo dużo dobrej woli, której faktycznie w najbliższym czasie może zacząć brakować.

      Usuń
  5. Ja również mam Peixina, emisja okazała się niepowodzeniem (może dobrze gdyby mieli sprzedawać po ~15), pytanie czy obecna liczba akcji wystarczy na zaciągnięcie kredytów w Chinach (jako zabezpieczenie potrzeba akcji).

    Ale sam trzymam, z tym że ja mam ponad 1% portfela, ale niestety przeraża mnie płynność, bo nawet gdy miałem plany zmniejszenia zaangażowania i zaakceptowania niemałych strat to nie było szans sprzedać nawet części pakietu.

    Ja czekam na raport śródroczny, jeśli nie będzie tam zawodu to potrzymam, jeśli wyskoczy, że jednak nie jest tak kolorowo to się pozbędę. Przy C/Z poniżej 3 i utrzymaniu zysków, nawet jeżeli zupełnie odpuszczą inwestycję w fabrykę (Beixin) to stracą tylko grunt, czyli jakieś 70% rocznych zysków...

    Pytanie co dalej z inwestycją. Szkoda, że nie da się do nich wcale dodzwonić.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spróbuj zadzwonić lub napisać do CCGroup czyli podmiotu odpowiedzialnego za relacje PEXa w PL. http://www.ccgroup.com.pl/

      Ja akurat CCG bardzo cenię - wspomagają relacje kilku moich spółek - m.in. MAGa i EUCo

      Usuń
  6. Bartku, do analizy proponuję Ambrę. Ma stabilny biznes, co roku powtarzalny na podobnych marżach. Płaci dywidendy które stopniowo rosną - w tym roku będzie pewnie 45-50 gr na akcje. Obecnie papiery chodzą po 8 zł. Wskaźnikowo cena IMO sensowna. Spółka nie jest nadmiernie zadłużona, do tego finansuje się tanimi kredytami obrotowymi. Od zeszłego roku, projekt Cydru Lubelskiego jest nadzieją na wzrost biznesu i zmniejszenie efektu sezonowości wyników.

    OdpowiedzUsuń
  7. Muszę przyznać, że CCGroup podało mnóstwo ciekawych informacji o Peixinie ;) Dzięki Bartek!

    OdpowiedzUsuń
  8. Hmm, zrobimy tak - pojadę po kolei z Forte, Leną i Ambrą - zacznę analizę od najatrakcyjniejszej spółki na pierwszy rzut oka. Jak mi się któraś spodoba na tyle, żeby dodać ją do IKE, to w tym momencie skończę analizę :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Strasznie tanie np. teraz jest PKO BP IMO. Płacą dywidendę itp. Wydaje mi się, że to jakaś chwilowa korekta, spowodowana sytuacją na rynku i obniżką stóp procentowych.

    OdpowiedzUsuń
  10. Sytuacja po roku zmieniała się diametralnie...

    OdpowiedzUsuń
  11. Sytuacja zmienia się praktycznie cały czas. Cała gospodarka jest niestety dość mocno rozchwiana i to niestety widać, 2019 rok nie zapowiada się wcale o wiele lepiej niestety. Nie ma co liczyć na nagłe wzrosty, chyba że, stanie się coś naprawdę nieprzewidzianego :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Jeśli chodzi o wybór najlepszej opcji pożyczkowej, polecam wam zajrzec tutaj https://lowcachwilowek.pl/pozyczki-na-raty/. Wydaje mi się, że jeśli nie wiecie na jaką firme pożyczkową się zdecydować, warto jest korzystać z takich darmowych porad. Według mnie są one na prawde bardzopomocne.

    OdpowiedzUsuń