Najlepsze wyniki

Najlepsze wyniki

piątek, 22 listopada 2013

Newag analiza cz2

Kontynuując wątek Newagu. Przejdźmy do rzeczy najwazniejszych, czyli wyników spolki.

EBIT/EBITDA


Jakoś nadzwyczajnie to nie wyglada. W 2010 ebitda była ujemna na szczęście przy dodatnim ebit, w 2011/12 widzimy sporą poprawę, natomiast 2013 jest sporo slabszy.

W przypadku zysku na akcję wygląda to jeszcze gorzej:

  • Za 6m 2013 mamy 32 grosze
  • Za 6m 2012 było to aż 1.27 PLN
  • 2012 jest 1.78 PLN
  • 2011 0.37 PLN
  • 2010 0.23 PLN
Zadłużenie spółki prezentuje się następująco:


Zadłużenie netto spółki wynosi 261.5 mln, natomiast zadłużenia do EBITDA wynosi 3.62 co wyjątkowo optymistyczne nie jest. Wydaje się wręcz, że spółka osiągnęła maksymalny, bezpieczny poziom zadłużenia.

Przy cenie 19 PLN za akcje, spółka byłaby wyceniana na 855 mln PLN, a cena/zysk po pierwszej połowie roku wynosi 29.69, co jest wartością kosmiczną. Zwracam uwagę na dodatkowy problem, jakim są ujemne przepływy na działalności operacyjnej oraz inwestycyjnej:
Po 6 miesiącach 2013 spółka po raz pierwszy osiągnęła dodatnie przepływy na działalności operacyjnej.
Natomiast działalność inwestycyjna ciągle wymaga nakładów, w związku z czym Newag musi się posiłkować dlugiem:
To prowadzi oczywiście do wzrostu zadłużenia:
Zadłużenie długoterminowe wzrosło wzrosło 2.33 raza tak samo krótkoterminowe. 

Sytuacja zmienia się diametralnie kiedy mówimy o prognozach zarządu na rok 2014. Przy zalozeniu, że wspomniane prognozy uda się wykonać w 100%, otrzymamy C/Z na poziomie 9.62, co jest wartością dość niską. Oczywiscie pozostaje pytanie, czy prognozy są realistyczne i czy uda się je wypełnić w całości. Tak czy inaczje, uwazam, że przy cenie 19 za akcje jest dość drogo, szczególnie przy uwzględnieniu kapitałochłonności biznesu i wręcz nie realistycznie wysokich prognozach. Oczywiście spółce może sprzyjać szum, jaki Jakubas zrobił przy debiucie PKP Cargo - pamiętacie jeszcze żale, że Mennica jest dyskryminowana, bo nie dostała akcji? Dodatkowo ostatnie, udane IPO PKP i Mercatora mogą rozochocić inwestorow. Tym niemniej moim zdaniem Newag nie jest długoterminowo jakąś niesamowitą okazją i nie planuję uczestniczyć w tym debiucie tym bardziej, że sprawie smaczku dodaje ostatni pożar jednej z maszyn wyprodukowanych przez spółkę dla warszawskiego metra. Jak zwykle analiza nie stanowi rekomendacji - decyzję musicie podjąć sami po własnej analizie. 

7 komentarzy:

  1. W czym przycinasz obrazki ? Ile czasu zajela Ci ta analiza ? Dziekujemy !

    OdpowiedzUsuń
  2. Dzieki za analize, ja sie nie zapisalem do ostatnich minut sie zastanawialem i jednak nie, zdecydowalo ze i tak zapewne bedzie redukcja i trzeba znowu zamrazac kase poraz drugi bo zainwestowalem juz w energe dla duzych wiec odpuscilem, wogole do grudnia daleko moze roznie byc na rynku. Prospekt pkp cargo to bylo cos! szybko, zdecydowanie, w promocji i bez redukcji dla mniejszych. Pozdr.

    OdpowiedzUsuń
  3. Była redukcja na PKP dla mniejszych 50% i też zapisy trwały koło 2 tygodni ,więc wcale tak różowo też się nie zapowiadało

    OdpowiedzUsuń
  4. mialem na mysli "bez redukcji" nie procentowo, czyli zapis na 244 akcji bez prawa redukcji, ale fakt redukcja powyzej tego pakietu byla 50%

    OdpowiedzUsuń
  5. Wziąłem kontrolnie nieduży pakiet, ale kokosów bym się faktycznie nie spodziewał. Jednak ciągle jest to spółka, w którą można wierzyć - jeśli z II ligi wyjdzie na pozycję lidera, to będzie można zarobić grube pieniądze. Kupowanie liderów ogranicza już jednak zawsze możliwość wzrostów...

    OdpowiedzUsuń
  6. Dzięki za analizę, rozważałem zakup ale też nie było za dużo czasu na zastanowienie. Sam debiut może by udany.

    OdpowiedzUsuń
  7. Ech dać kumplowi sprawdzić pocztę, a później człowiek pisze z jego konta.

    @Tomek,

    wszystko było pisane na tablecie a na dodatek to moje pierwsze dni z takim urządzeniem, więc też najdłużej trwało wpisywanie tekstu.

    @Anonimowy,

    gdyby to była spółka SP z obroną kursu, to bym brał. A tak wszystko zależy od instytucjonalnych.

    @Inwestor giełdowy,

    Ja mam trochę problemu z tym wychodzeniem Newagu z drugiej ligi. W końcu Pendolino PKP kupowało od innej spółki. A możliwość wywierania wpływu na decydentów jest zdecydowanie większa u dużej korporacji, niż u naszego średniaka.

    @GoldWolf,

    zgadzam się, że debiut może wypaść ok. AF ma to do siebie, że sprawdza się w dłuższym horyzoncie.

    OdpowiedzUsuń